SEARCHING FOR THE IDEA OF MAN

perjantai 5. maaliskuuta 2010

RESEARCH ON STEINER EDUCATION (ROSE)

Ensimmäinen numero vertaisarvioidusta, steinerpedagogista tutkimusta edustavasta akateemisesta aikakausilehdestä on ilmestynyt nettiversiona osoitteessa http://www.rosejourn.com.

Lehden artikkelit julkaistaan englanniksi ja/tai saksaksi. Julkaisu esittelee tutkimuksia ja artikkeleita, joiden tarkoituksena on kehittää steinerpedagogisen kasvatuksen filosofis-teoreettisia taustoja ja sen käytäntöjä sekä edistää vuorovaikutusta steinerpedagogiikan ja muiden vaihtoehtoisten kasvatussuuntien sekä akateemisen kasvatusajattelun välillä. Lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja sen artikkelit ovat kahden anonyymin toimituskunnan jäsenen (jotka ovat kasvatustieteen tai soveltuvien alojen yliopistoprofessoreita) tai heidän asettaman akateemisesti kelpoisen kollegan arvioimia. Julkaisun tarkoituksena on keskittyä steinerpedagogiikkaa myötämielisesti tai kriittisesti käsitteleviin tutkimuksiin, mutta se ottaa myös vastaan muista lähtökohdista kirjoitettuja, tarkoitusperiinsä soveltuvia ja akateemiset standardit täyttäviä artikkeleita.

Ensimmäisen numeron artikkelit käsittelevät mm. intuitiokyvyn merkitystä pedagogiikassa (Schieren), yläasteen opetusta steinerkoulussa (Sommer), kasvatuksen merkitystä kulttuuria muovaavana voimana (Dahlin). Empiirisiä tutkimuksia edustavat tutkimukset temperamenteista, yläasteen uskonnonopetuksesta sekä tapaustutkimukset steinerpedagogiikasta.

Tällaista julkaisua on steinerpedagogiikan piirissä odotettu pitkään. Steinerpedagogiikan kehittäminen vakavasti otettavaksi pedagogiseksi suuntaukseksi edellyttää sen osallistumista yleiseen kasvatuskeskusteluun, niin käytännön koulutyön kuin akateemisen tutkimuksen ja opettajakoulutuksen alueella. Pedagogisia käytänteitä on steinerpäiväkodeissa ja -kouluissa Suomessa ja maailmalla kehitetty jo vuosikymmeniä ja sen seurauksena on syntynyt laajalti kirjoittamatonta ja osittain kirjoitettuakin kasvatustietämystä. Suurin osa steinerpedagogiikasta kuitenkin kulkee julkilausumattomana taitona ja kykynä steinerkoulujen ja -päiväkotien menneiden ja nykyisten opettajien olemuksessa. Aktiivinen vuorovaikutus akateemisen kasvatustieteen ja kasvatusfilosofian välillä on puuttunut ja usein on niin, että akateemisessa maailmassa äänensä ovat saaneet kuuluville lähinnä steinerpedagogiikan vannoutuneet vastustajat. Koska steinerpedagogisia opintoja on hyväksiluettu yliopistoissa vain niukasti ja satunnaisesti, ovat harvassa ne, jotka ovat jaksaneet suorittaa täydellisen kaksoiskoulutuksen, steinerpedagogisen ja perinteisen akateemisen tutkinnon.

Tänä päivänä on tilanne toinen sikäli, että maailmalla on yliopistoja, joissa on mahdollista suorittaa akateemisia tutkintoja steinerpedagogiikassa. Oslon Rudolf Steiner University College on tässä ollut uranuurtajan asemassa pohjoismaissa. Sieltä on valmistunut maistereita steinerpedagogiikassa vuodesta 2007 lähtien. Osa ensimmäisistä maistereista on jo eri yliopistojen tohtorikoulutuksissa. Nyt myös väitöskirjoja on odotettavissa ihmisiltä, jotka ovat saaneet steinerpedagogisen akateemisen perustutkintokoulutuksen. Näin on odotettavissa, että steinerpedagogiikka tulee herättämään jatkossa laajempaa kiinnostusta ja sille tarjoutuu uusi mahdollisuus – praktisen kouluyhteisöissä tapahtuvan kehitystyön lisäksi - kehittää itse itseään myös tutkimuksen kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti