SEARCHING FOR THE IDEA OF MAN

sunnuntai 16. toukokuuta 2010

HILLITTÖMÄN KASVUN FILOSOFIA

Ajatus jatkuvasta taloudellisesta kasvusta on aikamme todellinen harha. En tarkoita etteikö sitä voitaisi jossakin harjoittaa ja panna käytäntöön, mutta merkityksessä "yhteisen hyvän toteuttamiseksi", ikään kuin tienä ihmiskunnan parhaaseen tulevaisuuteen - siihen se ei yksinkertaisesti ole käypä ajatus.

Miten ihmeessä kenellekään on koskaan tullutkaan mieleen, että talouskasvu voisi mitenkään liittyä ihmisen hyvään tulevaisuuteen? Että se nyt edes olisi tärkeimpien asioiden joukossa tulevaisuuttamme pohdittaessa. Saati sitten, että kaikkea olemistamme maailmassa mittaisimme pelkästään taloudellisen kasvun mittatikulla. Miksi me sitten ympäri maailman toimimme juuri näin? Missä ihmeen hölmöläisten tuppukylässä me oikein asustamme?

Ai että ihmiset haluavat taloudellista kasvua, että he haluavat ja tarvitsevat kaikkea sitä mitä talous- ja tuotantoelämä meille tarjoaa!?! Runsaudensarvestaan pursuavan tavaran lisäksi myös työtä ja toimeentuloa (jolla taas voi tyydyttää tarpeitaan lisää). No juu... totta, meillä ihmisillä on aineelliseen kohdistuvat tarpeemme. Me myös haluamme asioita, joita tarvitsemme. Ja talous- ja tuotantoelämä todella huolehtivat näistä meidän tarpeistamme.

Kysymys kuuluu, onko meillä ihmisinä muita tarpeita kuin mistä talous- ja tuotantoelämä tänä päivänä huolehtivat? Ja vielä - ovatko talous- ja tuotantoelämän huolehtimat tarpeet kaikki meille todella tarpeellisia? No eivät tietenkään... mutta "kun ihmiset haluavat, ja heillä on oikeus ja vapaus saada kaikki mitä tarvitsevat" sanotaan. Ja sittenkö talouselämämme pyyteettömästi huolehtii siitä, että näin tapahtuu.
Usko mitä haluat!!!

Markkinataloudessa pyritään tänä päivänä tyydyttämään ihmisen kaikista tarpeista ainoastaan hänen halujaan! Ihmisen vietti- ja vaistoelämästä, sekä ruumiillisuudesta että alemmasta sielullisuudesta nousevia alkukantaisia, primitiivisiä haluja. Näihin pyritään suoraan vaikuttamaan alitajunnan kautta toimivalla markkinoinnilla, ihmisen hereisen ja kriittisen tietoisuuden ohi. Vai oletko viime aikoina kuullut myytävän jotakin, jota ei markkinoitaisi machomaisen viriilin miehisyyden tai seksuaalisuutta pursuavan naisellisuuden mielikuvilla, makujen nautinnollisuuksilla, vallan, vauhdin tai vaurauden mielikuvilla, "terveys"jogurtteja ja "terveys"muroja viimeisen muodin mukaisen hoikkuuden mielikuvilla. Miksi "järkevää"-sanaa käytetään aina silloin kun ei keksitä mitään todellista syytä tuotteen hankkimiselle ja miksi se usein miten vaikuttaa "järkevältä" vain myyjän kannalta. Miksi miljoonatienistinen formulakuski pannaan vakuuttamaan meille, että "vaihtaminen kannattaa" ym. ym.

Meistä aikuisista en enää tiedä voiko meidän hyväksemme tehdä asiassa mitään, mutta haluammeko todella, että lapset ja nuoret, jopa vauvat kasvatetaan pelkiksi markkinoiden kulutusyksiköiksi? Varhaiskasvattaja Raija Lautela kirjoittaa artikkelissaan Markkinoiden valtiaat yhdysvalloissa meneillään olevasta, eräänlaisesta lapsuuden taloudellisesta haltuunotosta. Siellä markkinointigurujen visio on: ”Lapsi on huomisen kuluttaja. Häneen on luotava suhde lapsena, jotta saa hänen huomionsa aikuisena.” Hillitöntä taloudellista kasvua ylläpitämään tarvitaan hillittömästi kuluttavia hillittömiä kuluttajia. Markkinasetä tietää, että tähän täytyy ihmistä kasvattaa lapsesta pitäen.

Kohtuullisen kasvun filosofia sen sijaan mahdollistaa yhteisöelämän, jossa sekä tuottajan että kuluttajan kohtuulliset tarpeet voivat tyydyttyä, sillä kohtuullisuus tarkoittaa väistämättä toisen tarpeiden arvottamista omien vertaisina. Kohtuullisen kasvun filosofia antaa tilaa myös muiden kuin aineellisten tarpeiden tyydyttämiselle.

Jatkuvan kasvun filosofia johtaa egoismin hengessä katastrofiin. Jatkuvaa kasvua voimme harjoittaa rajatta ainoastaan eettisen elämän alueella, jolloin se vähitellen johtaa altruismiin. Siis vielä kerran - se kohtuullisuuden markkina-alue! Mistä löytyvät tällaisen tulevaisuuden rakentajat ja Brysselin lobbaajat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti